Facebook ANS na Instagramie ANS na Spotify PWSZ na YouTube Helpdesk
14 kwietnia 2025

Cykl otwartych seminariów: "Porozmawiajmy o edukacji"

Cykl otwartych seminariów:
Prelekcja pt. „Uczeń w kryzysie migracyjnym: szkoła jako przestrzeń adaptacji i budowania odporności”

 

Szkoła odgrywa kluczową rolę w tworzeniu warunków sprzyjających dobrej adaptacji oraz w budowaniu odporności psychicznej uczniów, którzy doświadczyli traumy wojennej i zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju. W sytuacji przymusowej migracji, zarówno uczeń, jak i jego rodzina oraz nauczyciel stają wobec nowych wyzwań, wymagających współpracy i wzajemnego zrozumienia.

Podczas prelekcji omówimy najważniejsze czynniki wspierające proces adaptacji ucznia wielokulturowego w polskiej szkole oraz zwrócimy uwagę na znaczenie współpracy szkoły z rodziną, jako kluczowego elementu skutecznego wsparcia. Szczególną uwagę poświęcimy również praktykom wypracowanym przez polsko-ukraiński zespół pedagogów i psychologów z Połtawy, które mogą stanowić inspirację dla nauczycieli i specjalistów pracujących z dziećmi z doświadczeniem przymusowej migracji.

Prelekcja ma na celu ukazanie roli szkoły jako przestrzeni, która nie tylko umożliwia zdobywanie wiedzy, ale także staje się miejscem budowania bezpieczeństwa, odporności i poczucia przynależności dla uczniów dotkniętych kryzysem migracyjnym.

Poniedziałek, 19 maja 2025 r. | godz. 17:30 - 19:30 | Aula Comeniana, sala 3

Dla kogo?

Zaproszenie kierujemy do wszystkich zaangażowanych w tworzenie warunków kształcenia dzieci i młodzieży w szkole i poza nią. Każde spotkanie rozpocznie się od prelekcji naukowo-szkoleniowej, która będzie stanowiła punkt wyjścia do dalszych rozważań. Jesteśmy otwarci na dyskusję oraz wymianę doświadczeń wśród nauczycieli, pedagogów, rodziców oraz innych zainteresowanych niniejszą tematyką.

 

Prowadząca: dr Marta Grześko-Nyczka

Doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Nauczycielka akademicka w Instytucie Pedagogicznym Akademii Nauk Stosowanych w Lesznie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół rodziny i szkoły jako podstawowych środowisk wychowawczych ze szczególnym uwzględnieniem ich wieloaspektowych kontekstów oraz indywidualnych i społecznych konsekwencji. Główną motywacją podejmowanych przez nią działań jest troska o zapewnienie optymalnych warunków dla rozwoju jednostek oraz wspieranie harmonijnego życia w społeczeństwie. Skuteczności w dokonywaniu zmian społeczno-kulturowych upatruje w popularyzacji idei NVC (Porozumienia bez Przemocy) oraz psychologii pozytywnej. Swoją aktywność naukowo badawczą i publikacyjną łączy z praktyką pedagogiczną oraz działalnością społeczną.

 

 

 

Prelegentka: dr Mirosława Ściupider-Młodkowska

Adiunktka Zakładu Nauk o Edukacji na UAM, absolwentka pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, bibioterapii oraz pracy socjalnej. Wykładowczyni z 16-letnim stażem, zaangażowana w praktykę pedagogiczną z wieloma instytucjami edukacyjnymi. Zainteresowania naukowe, udokumentowane wydaniem trzech książek autorskich i współautorskich, i 60 artykułów naukowych, oscylują wokół: współczesnych relacji międzyludzkich uwikłanych w indywidualizm (epokę Ja) oraz w przemiany technologiczne i socjokulturowe. Prowadzi warsztaty i prelekcje wokół dobrostanu w relacjach, narcyzmu kulturowego i grupowego,  obiektem badań jest także współczesna młodzież w kontekście różnorodności, inności i rozwijania kompetencji przyszłości, związanych z empatią i relacja.

 

 

 

Prelegent: prof. UAM dr hab. Jarema Drozdowicz

Absolwent: etnologii i antropologii kulturowej oraz pedagogiki. Obecnie pracuje na stanowisku naukowym w Zakładzie Edukacji Wielokulturowej i Badań nad Nierównościami Społecznymi. Wykładowca akademicki z wieloletnim stażem. Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Polskiego Towarzystwa Religioznawczego, Polskiego Towarzystwa Pedagogiki Porównawczej, International Union of Anthropological and EthnologicalSciences, kierownik międzynarodowego konsorcjum badawczego INTERACT. Wśród jego zainteresowań badawczych wymienić należy: problematykę związaną z różnorodnością kulturową i językową, procesami tworzenia się nowych form wspólnot kulturowych, procesami migracyjnymi i polityką wielokulturowości w procesie edukacyjnym. Autor monografii naukowych, ponad 90 artykułów, prac pod redakcją oraz haseł encyklopedycznych.  

 

 

Zapisy:

Wydarzenie jest certyfikowane i bezpłatneWSTĘP WOLNY!

Dla osób, które chcą uzyskać certyfikat uczestnictwa obowiązują zgłoszenia poprzez formularz zamieszczony u dołu strony. Zapisy trwają do 15 maja 2025 r.

 

Formularz zgłoszeniowy TYLKO dla osób, które chcą otrzymać certyfikat potwierdzający uczestnictwo.

Zaznacz odpowiednio: